lauantai 4. tammikuuta 2014

Zagora - Mont Zagora

4.1.2014 Kylän vieressä on jonkinlainen mäki ja ajattelin käväistä katselemassa ympäristöä sen huipulta. Ohi ajellessa ei oikein nähnyt meneekö ylös minkäänlaista kunnon polkua, mutta ihan ylhäällä erotti siksakkia menevän polun, eli kyllä se jostain täytyy alhaalta sinne nousta.

Juurelle oli hotellilta pari kilometriä ja ajattelin kävellä ja haarukoin lyhintä reittiä. Hetken aikaa oli suunnat hakusassa semmoisten saviseinistä tehtyjen puutarhatonttien välissä kulkiessa. Aina joskus tuli umpikuja vastaan ja piti palata hakemaan vauhtia. Joku vanha vaari piirsi maahan zorron merkin ja näytti suuntaa että tuonne. Siitä sitten lopulta alkoi mäki kasvaa isommaksi, kun se aloin päästä sitä lähemmäs.
Kryptassa

Välillä vähän puutarhaa

heppa

tuollahan se tavoite näkyy
Kun pääsin mäen juurelle niin parilta kaverilta kyselin, mistä polun alku löytyy. Hiukan epämääräisiä vastauksia sain, mutta jonkinlaisen polun alun lopulta löysin. Siitä sitten ylöspäin ja välillä polku häipyi näkyvistä, mutta ylös kuitenkin pääsin.
Tuolta aukion oikealta puolelta isomman tieuran kohdilta lähdin

Hiukan vielä matkaa jäljellä
Zagora näkyy jo loistavasti
Ylhäältä näkyi melko hyvin kaikki Zagoraan johtavat päätiet.
Mhamidiin päin menee vasemmalle ja Foum-Zguidiin vähän keskeltä oikealle olevaan laaksoon
Draa joen vartta vasemmalta tulee tie Ouarzazatesta ja oikealta vuoren vierestä tulee tie Tinighiristä.
Amezru on Zagoran vieressä oleva kylö

Zagora

Säätäjä ja Zagora

Ouarzazateen päin

Tinighiriin päin

Draa joki
Ylhäällä oli mukavan rauhallista ja siellä tovi vierähti maisemia ihmetellessä. Alaspäin mennessä menin "oikeaa" reittiä ja siitä napsin puhelimella muutaman kuvan. Lähtöpaikka on ihan liikenneympyrän kohdalla ja menee jonkun hotellin ihan nurkalta.
Ylhäältä alas

vähän alempaa

melkein jo alhaalla

ylöspäin näyttää nyt tältä

tuosta vasemmalle mistä heppu tulee

liikenneympyrästä

Ja labyrinttiin, jossa taas piti hiukan sekoilla, mutta kämpän kuitenkin vielä löysin.
Kameliblokki

labyrintissä

mäki jää taakse

Suihkuun ja syömään. Nyt kokeilin jotain marokkolaista harira-soppaa, joka oli ihan maukasta ja sillä sai vähän nesteytystä ja suolaa. Tajine oli nyt kanaa ja sitruunaa, joka oli ihan jees, vaikka "kana ei oo oikee eläin", niinkuin entinen kollega joskus tuumasi, kun kanaa hänelle ehdotin lounaalla.
Tajine poulet et citron
mjoo korjailin tuonne pariin vanhempaan tekstiin, että tää onkin tajine eikä tagine.
ja jälkkäriksi piti toistaa kaneloidut appelsiinit.
kaneloituja appelsiininsiivuja
Ja niin oli taas aika siirtyä yöpuulle.