torstai 12. kesäkuuta 2014

Isle of Man - loppukommentit

7.6.2014 Show is over. Ohjelmassa olisi ollut "post TT races", eli TT:n jälkeiset kisat. Ne ajetaan eteläisellä radalla, niinkuin harjoitusten aikana olleet "Classic TT" kisat. Nyt oli kuitenkin niin sateinen keli, että kisat peruttiin. Kävin päivän aikana ajelemassa Soundissa syömässä päivän curryn, joka oli nyt kanaa punaisessa thai curryssa ja hyvää oli.

Paikalta poistuessa tuli taas ihan uusi vika pyörään. Tai itseasiassa, kun siinä on hälytin/ajonesto, jossa on kauko-ohjain, niin vika tuli kauko-ohjaimeen. Oli nimittäin taskuun päässyt valumaan vettä, niin että kauko-ohjain kastui. Napin painallusta osoittava ledi paloi koko ajan, riippumatta painoiko nappia tai ei. Ruuvailin kaukosäätimen auki ja märkähän se oli. Koitin paperilla kuivailla, mutta lopulta piti mennä takaisin sisälle ja puhallella se kuivaksi. Yllättäen se alkoi taas toimia ja eikun menoksi :).

8.6.2014 Pikkuhiljaa pitää alkaa laittelemaan kamoja pakettiin, koska seuraavana aamuna lautta lähtee 7.30 ja herätys pitää laittaa jonnekin 5.00 kieppeille.

9.6.2014 7.30 Katamaraani lähti Douglasista ja saapui Liverpooliin noin 10.15.





Yllättäen oli taas sadepäivä. Ajelin kuitenkin pohjoiseen päin Fort Williamsin kieppeille. Koko päivä oli sateinen ja vettä tuli välillä kaatamalla. Fort Williamsissa telttaa pystytellessä oli kaverina miljoon mäkäräistä.




Ajatuksia IOM TT:stä

Majoitus konttihuoneissa varikon lähellä oli noin 200£/yö , hotellissa Douglasissa meren rannalla 100£/yö. Glenlough leirintäalueella 10£/yö.
Lautat itselle oli Belfast - Douglas 80£ ja Douglas - Liverpool 118£, molemmat katamaraaneja, eli välit menee nopeasti. Hitaammat lautat ovat halvempia, mutta ne lienee jo ensivuodeksi varattu täyteen.
Lautoilla lienee autokansi täynnä TT:n aikaan, mutta jalkaisin saattaa vielä paikkoja löytyä. Ainakin Belfast-Douglas lautalle olisi mahtunut jalkamiehiä vaikka kuinka paljon.
Ruokailupuoli on ollut ehkä noin 15£/päivä mukaanlukien kaupasta ostetut ruuat.
Pari kertaa on pitänyt tankata, yhteensä noin 70£

Leirintäalueen vierestä kulkee bussi noin puolen tunnin välein Douglasiin. Muutenkin yleisillä kulkuneuvoilla pääsee kiertämään saarta aika hyvin..

Periaatteessa tänne voisi päästä kohtuuhintaiselle reissulle niin, että lentää Liverpooliin ja siitä lautalla Man-saarelle, majoittuu vaikka Glen Lough leirintäalueelle ja liikkuu bussilla.
Leirintäalueelta saa kisojen aikana paikallista pikaruokaa, jota kokeilin kerran :) Samoin Northwestissä ostin yhden hampurilaisen. Halpojahan ne on, mutta kunnon ruokaa on meikäläisen saatava.

Hyvää sapuskaa sai rannasta China Town kiinalaisesta ja Soundissa olevasta ravintolasta. Crosbyn radan varressa olevasta pubista, kuten Ravenista myös. Pubeissa on jotain päivän curryä, joka ei ole tulista, chili con carnea, joka on ihan syötävää ja jotain pihvitsydeemejä.
Peelissä pari kertaa tuli  15oz rumpsteak syötyä, joka oli erinomainen, mutta maksoikin sen 15£.

Omaan mieleen katselupaikoista olivat Braddan Bridge, Gooseneck, Guthries Memorial, ja Ballaugh Bridge.
Grand standilta on ehkä hyvä seurata kisoja, koska näkee varikkotyöskentelyä ja lähdön. Hyviä kuvia sieltä on vaikea saada.
St Ninians voisi olla hyvä, mutta omalle kohdalle sattui huonot kelit.
Suorilla pyörät menevät niin kovaa ja läheltä, ettei niitä kunnolla ehdi näkemään. Kuvia kun ottaa, niin fokuksen pitää pystyä seuraamaan vähintään 50m/s kohti tulevaa kohdetta.
Ramseyn naulansilmä olisi hidas paikka, mutta se on varjossa aika pahasti ja valoa on vähän. Glenien/metsiköiden kohdalla voisi saada hyviä kuvia, jos vaan saa tarpeeksi nopean valotuksen tai on hyvä kuvan stabilointi putkessa.

Yleisesti voisi sanoa, että pyörissä olevat onboard-kamerat antavat parhaan käsityksen ajamisesta. Radan varresta seuratessa ei paljoa näe ja koska kisoissa on kierroksia 3/4/6, niin letka ei monesti ohi mene. Radio onkin porukoilla vakiovarusteena, että voi radan varrella kuunnella mitä kisassa tapahtuu. Suosituissa katselupaikoissa radio kuuluu ratahenkilökunnan toimesta, mutta jos on jossain rauhallisemmassa paikassa ei ole mitään tietoa mitä yleensä tapahtuu. Radiosta kuulee, jos aikataulut muuttuvat, eli tiet suljetaan/aukaistaan eri aikaan, kuin on suunniteltu. Myös jos kisoja/harjoituksia siirretään/perutaan, sen kuulee radiosta.

Toisaalta  missään muuallla ei pääse näin lähelle pyöriä. Onhan se vähän erilaista istua ihan radan vieressä ja tuntea pyörien tekemät tuulenpuuskat naamalla.

Yleinen ilmapiiri on ystävällinen ja varmaan pakko ollakin, sen verran TT tuo rahaa paikallisiin kassoihin. Autoilijat suhtautuvat pyöriin hyvin, eikä niiden kanssa juuri tilanteita tullut. Motoristeissa oli muutamia tapauksia, jotka ilmeistyivät niin lujaa että niitä ei paljoa ehtinyt väistellä. Osumia ei kuitenkaan tullut. Oliskohan noin 100 kolaria sattunut TT:n aikana.

TT:stä tekee ehkä erilaisen se, että se kestää 2 viikkoa ja kaikenlaista oheistoimintaa on ajojen lisäksi runsaasti. Aikataulut ei ole turhan tiukkoja ja ne voivat muuttua kelien myötä. Kaikenkaikkiaan on rento meininki.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti