torstai 5. syyskuuta 2013

Kamelin lyhyt historia

Col de L'Iseran -97

Kameli alias Africa Twin tuli hankittua -97 uutena ilman koeajoa tai edes päälläistumista. Jep jalat ylettyivät juuri ja juuri maahan...

Ensimmäinen testiajo -97  kiertueella Itävallan A1 ringin superbike kisoissa ja sieltä Italian kautta Ranskan alpeille serpoja vääntelemään. Pyörä vakio ja pehmeät sivulaukut, tankkilaukku ja Torspon urheilukassi takana.
 
Jotunheim Norja -98

Seuraava vuosi -98 toi tullessaan ensimmäisen Islannin reissun. Kuvassa Jotunheimissä matkalla Bergeniin lautalle.
Vakiovarustuksella edelleen.









Col du Tichka, Marokko -99



Koska pyörän nimi on Africa Twin, niin sitähän pitää käyttää kotopuolessa ja -99 tie vei ensimmäisen kerran Välimeren etelärannalle. Algericas-Tanger lautalla mennentullen. Kovat sivulaukut telineineen oli alku varustelulle.

Seuraava reissu -00 vei toisen kerran Islantiin. Reissulla oli vain videokamera mukana, joten kuvia ei ole saatavana. Varusteluun kuului nyt Lämpökahvat ja keskiseisontatuki.


Andorra -01
Vuosi -01 vei taas etelään ja matkan päänä oli Estoril motogp. Andorrasta hankin perälaukun, joka oli samaa Kapan mallia kuin sivulaukutkin.



Sommeiller, Italia -02
Matkalla mittari pyörähti ensimmäisen kerran ympäri ja bensapumppu piti hankkia myös Andorrasta. Autotarvikeliikkeestä löytyi Pierburgin pumppu Nissan Patroliin ja sekin on vähän offroad-tyyppinen malli, niin pumppuhan kävi Kameliin loistavasti. Reitille sattui Montee Impossible Arette-kylällä, Estoril Motogp ja Bol d'Or  Magny Coursissa.


 Korsika oli vuoden -02 tavoite ja sieltähän löytyi monenlaista mielenkiintoista paikkaa seikkailla. Ensimmäinen nousu Sommeiller huipulle 3000 metriin Italian ja Ranskan rajalla. Tässä tuo bunkkeri on vielä pystyssä, seuraavalla kerralla se oli hävitetty jäljettömiin.

Andorrasta tuli hankittua Garminin GPS ja Sony videokamera. Montee Impossible ja joku 4x4 ralli jossa kaikenmaailman nelivedot kisasivat Pyreneiden vuoristopoluilla.


Espanja ?? -03

Seuraavana olikin sitten kisareissu -03. Ranskan alppien kautta Pyreneille ja siellä Montee Impossible, Arette-kylällä, Siitä Portugaliin Estoril MotoGP ja paluureissulla Magny Coursissa Bol d'Or 24-tunnin endurance.

Garminin gepsiin tuli Touratechin teline ja Lyonista uusi mukavampi penkki.

Col de L'Iseran, Ranska -04





Sommeiller, Italia -05
Tsekin MotoGP:llä alkoi taas seuraava kierros -04. Siitä Itävallan, Italian ja Ranskan kautta Espanjaan ja Portugaliin Estoriliin MotoGP katselemaan. Pyörään on hankittu Two Brothersin kokoputkisto.







Digijärkkäri oli ensi kertaa mukan -05. Tsekin MotoGP:n kautta Itävallan Wieniin, jossa vaihdettiin regulaattori, koska sähköt alkoivat hävitä pyörästä ja piti ajaa ilman valoja. Siitä sitten pohjois-Italian järvien kautta Ranskan alpeille pelipaikoille.







Geiranger, Norja -06

Islanti oli tarkoitus olla seuraavana vuorossa -06, mutta Bergenissä jäinkin rannalle, koska en ollut varannut laivasta matkaa. Siitä seurasi enemmän pyörimistä etelä Norjassa. Galdhöpiggen tuli huiputettu hellekelissä ja Prekestolenilla sai ihmetellä näkymää Lysevuonoon. Kristiansandista katamaraanilla Tanskaan ja jälleen Ranskaan, nyt ensin vähän keski-Ranskaa ja sitten Normandiaan maihinnousupaikkoja tarkastamaan. Etretat-kalliot ja Mont Saint-Michel.

Mittarissa alkaa kolmas kierros









Seuraava yritys Islantiin -07 ja nyt liput oli varattu Norrönalle ja kolmas reissu tulivuorten maahan alkoi. 3 viikkoa tarjosi aikaa kiertää paikkoja myös jalan. Aina vain mielenkiintoisemmaksi muuttuu...
Pyörässä African Queensiltä hankittu Marzocchin shiver 50 keula, joka tuo jämäkkyyttä ajoon. Alkuperäistä en saanut mieleisekseni, koska siinä ei sisään ja ulosvaimennusta voi erikseen säätää. Reikäputken rei'illä voi vaimennusta säätää, mutta se säätyy molempiin suuntiin samalla. Samoin taakse on ilmestynyt Öhlins hydraulisella esijännityksen säädöllä. Näppärästi voi esijännitystä ja sisäänvaimennusta säätää esilläolevilla nupeilla. Pleksinä on Puigin korkeampi ja leveämpi malli, jonka taakse minun kokoinen kuski pääsee kohtuu hyvin piiloon.

Sprengisandur, Islanti -07
Colle dell'Assietta, Italia -08

 Vuoden päästä -08 reissu alkoi taas Tsekin MotoGP:n kautta. Itävallan läpi dolomiiteille ja Madonna di Campiglion via ferrata poluille. Kylästä valjaat ja kypärä vuokrattuna hissillä ylös reitin alkuun ja hulppeita maisemia tarjolla koko päiväksi. Verdonin korppikotkia moikaten Pyreneille ja kotio.





Col de Tende, Italia-Ranska -09
Nyt oli  tarkoitus ajella Sisiliaan -09 ja siitä laivalla Tunisiaan, mutta taas jäin rannalle.Ajoitus sattui juuri paikalliseen loma-aikaan eikä tilaa laivalta löytynyt. Reissulla tuli nähtyä Pompeiji, Etna ja Sisiliaa yleensä, päivän verran ajoa Sardiniassa ja siitä laivalla Korsikaan missä vähän pidempään ja sieltä Calvista Nizzaan ja Ranskan Alppien tarkistus. Solat oli vielä siellä paikallaan...
Pyörässä oli edellisellä reissulla Italian Boano-Motosta hankittu 36-l tankki ja etukatteet sävy sävyyn maalaamattomasta hiilikuitu-kevlar-kuidusta valmistettuna.720km toimintasäde. Pyörä alkaa olla pikkuhiljaa valmis :)


Chott el Jerid, Tunisia -10
Uusintayritys Tunisiaan -10, mutta nyt Italian Genovasta, josta ostin meno-paluun ja eikun menoksi. Tähtien sota kulisseja löytyy monista paikoista. Luke Skywalkerin ja Obi Wan Kenobin kämpillä on käyty, kuin myös Mos Isleyn avaruussatamassa.








Thiery, Ranska -11
Vuonna -11 oli taas perussettiä Norjan Kautta Ranskaan ja Alppeja ihmettelemään.
















Hekla-Landmannalaugar, Islanti -12




Sitten taas Islantiin -12 ja nyt 4 viikkoa. Siinä ehtii jo vähän kierrellä ja katsella ilman kiirettä, mutta vieläkin on kiinnostavia paikkoja jotka on näkemättä.

Varaosiksi ostetusta pyörästä 30tkm ajettu kone in istutettu paikalleen.



Lofootit, Norja -13

 Ja nyt -13 kävin tarkistamassa Kebnekaisen ja Lofootit, koska niistä paljon puhutaan. Ihan jees, vaikka mitään spektaakkelia ei noilta paikoilta kannata odottaa. Perälaukku vaihtui vähän isompaan että saa läppärin mahtumaan sisään.

Mittarissa pyörii jo neljäs kierros.







The Nomadic Tour ?
Walkabout ?

10/2013  alkaa vuorotteluvapaa ilman tarkempia suunnitelmia.

Pyörällä eteläänpäin ja talvehtiminen välimerellisessä ilmastossa.

2 kommenttia:

  1. Paljonko tuli kilometrejä Kamelin ekalle koneelle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliskohan siinä se 280tkm ollut. Öljyä alkoi kuluttaa sen verran ettei matka-ajossa ollut enää ihan priima

      Poista